Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. januar 2009

CO2-regnskaber

Har nogen nogle realistiske tal for CO2-belastning følgende aktiviteter:

1. 1 stk. Flyrejse København-Bankok (Krung Thep) t/r - lad os sætte det samlede km. tal til 25000. Der er 100 mennesker i flyet begge veje.

2. 200 stk. bilkørsel København-Ringsted t/r i almindelig personbil, der kærer gennemsnitligt 14 km./l - lad os sætte det til 120 km. Der er kun en person i bilen.

3. 200 stk. togtransport København-Ringsted t/r - lad os sætte det til 120 km. Der er 100 mennesker med toget på både udtur og hjemtur..

4. 100 stk. bilkørsel hjem/indkøbscenter t/r. Lad os sætte det til 10 km. Der er en person i bilen på udtur og hjemtur.

5. 100 stk. buskørsel bopæl/indkøbscenter t/r. Lad os sætte det til 10 km. Der er 20 personer i bussen begge vej.

I (4) og (5) vil jeg sætte lignende cykeltransport til at være tilnærmelsesvis CO2-neutral.

Baggrund:

Jeg synes, det er vigtigt at vi diskuterer CO2-belastningen sagligt. Baggrunden er en hånende bemærkning jeg hørte omkring nogle naturinteresseredes rejser til Sydøstasien.

Poul Evald

De senest indberettede arter i Naturbasen: