Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. januar 2009

Fund af Pollenia hungarica Rognes (Calliphoridae) – ny art for Danmark

I forbindelse med en gennemgang af min fluesamling i januar 2009, stødte jeg på en Pollenia sp., som jeg i første omgang med visse forbehold havde bestemt til P. angustigena.

Ved gensynet med eksemplaret stod det mig dog klart, at det ikke kunne være P. angustigena, og heller ikke P. rudis for den sags skyld. Fluen havde en sær blanding af træk fra de to nævnte arter.

Dette i kombination med nogle specielle træk ved fluen gjorde, at jeg måtte vende tilbage til nøglen og gennemgå den grundigere.

Resultatet blev, at jeg endte ved Pollenia hungarica.

Iflg. Blowflies (Diptera, Calliphoridae) of Fennoscandia and Denmark – Fauna Entomologica Scandinavica, volume 24, 1991 af Knut Rognes, er P. hungarica en meget sjælden art, der kun er kendt fra det sydlige Norge, det sydlige Sverige og det sydlige Finland, men ikke fra Danmark. Uden for Norden kendes den fra Centraleuropa (Østrig, Tjekkiet, Ungarn, Italien, Schweiz og Tyskland).

Eksemplaret i min samling fremviste alle de typiske tegn på P. hungarica, men for at være på den sikre side tog jeg kontakt til Knut Rognes, der er professor ved universitetet i Stavanger.

Han var så venlig, næsten med det samme at bekræfte ud fra de billeder jeg havde sendt ham, at det drejede sig om Pollenia hungarica.

Professor Rognes skrev: takk for fine bilder og god beskrivelse. Hvis t3 av setae passer med min

fig. 580 (ganske lange), så er ditt eksemplar en ganske typisk P. hungarica

Rognes. Det er ikke noe spesielt eksotisk med den, men du har vel det

første funnet fra Danmark. Den er funnet i Norge (Oslofjord-området)og i

Sør-Sverige og Sør-Finland. Gratulerer!
(pers.medd.).

En kort artsbeskrivelse:

t3 har korte nedliggende anteroventrale hår mellem de lange anteroventrale børster (som P. angustigena); t2 har tre anterodorsale børster (som P. rudis); f3 og f2 har gule posteroventrale hår; undersiden af bagkroppen har tæt, opretstående gul behåring (her har angustigena og rudis næsten altid helt sort behåring); palperne helt sorte; nedre kalypter markant bruntonet i kontrast til det hvidgule øvre kalypter.

Pollenia hungarica er blevet klækket fra en regnorm, Aporrectodea rosea (Lumbricidae).

Funddata:

Eksemplaret (en han) er fanget indendørs på mit stuevindue i Københavns sydvestkvarter den 13. august 2008.

Referencer:

Rognes, Knut, 1991: Blowflies (Diptera, Calliphoridae) of Fennoscandia and Denmark – Fauna Entomologica Scandinavica, volume 24, 1991


Foto: Pollenia hungarica Rognes, 1987

De senest indberettede arter i Naturbasen: