Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. februar 2009

Scanner fotografering (af insekter og blomster)

Exempel (Anax junius): www.dragonflies.org/aj_mt

Det kan godt være, at I alle kender det allerede, men jeg finder ikke noget om scanner fotografering ved en søgning af F&N. Så her kommer nogle links, der måske vil inspirere nogle:

På en af de mange blogs, som jeg læser, har jeg set et indlæg om scanner fotografering af insekter:

cicindela.wordpress.com...

Det linker videre til andre steder, bl.a www.moths.ca/index, hvor man kan læse om lidt tekniken.

Det var ikke den første gang, jeg har set sådan noget. På Digeital Dragonflies kan man se guldsmede exemplarer, der er blevet scannet ind i katalogen (måske har jeg enda linket derhen første gang fra Erland Nielsens hjemmeside - jeg kan ikke huske det nu).

Men det var heller ikke den første gang, jeg havde set det. Katinka Matson www.katinkamatson.com/ har udviklet det til kunst og har udstillet billeder på Edge.org (Reality Club, Third Culture) www.edge.org/discourse/scan flere gange.

Jeg kan desværre ikke vise et billede, da de ikke er mine egne, men jeg syntes, at det var noget for nogle her, og jeg håber at nogle kan finde ud af at linke derhen.

(Jeg har set en gang her på F&N billeder af citronfugler fra Jens Stolt, som ligner noget lidt i denne retning, men jeg ved ikke, om han rent faktisk har brugt en scanner eller et kamera og Photoshop)

De senest indberettede arter i Naturbasen: