Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. juni 2004

Tårnfalkens specielle syn

Jeg har en mindre landejendom på Sejerø hvor jeg på 3. år har et par ynglende tårnfalke i et gammelt dueslag oppe under taget på staldbygningen. I år er der 5 næsten flyvefærdige unger i "reden". Da der er store frie, udyrkede arealer rundt om ejendommen er der stor mulighed for at se tårnfalkene "muse". I den forbindelse er jeg kommet til at tænke på en artikel jeg engang læste om tårnfalkens syn. (Det kan også være et indslag i TV). Her blev der nævnt noget om at tårnfalken skulle have et meget specielt syn der gør, at når den "muser" så ser den musenes stisystemer, og derfor kun behøver at afsøge stisytemenet, i stedet for at afsøge hele marken, for at se om der er nogle mus. Er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg kan finde omtalte artikel eller andre oplysninger om dette specielle fænomen?

De senest indberettede arter i Naturbasen: