Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. april 2006

Store Svale Dag !

Svaler forbinder jeg normalt med de første lidt "halvlune" forårsaftenener. En sø eller mose, hvor der er lidt læ - så er der som regel de første svaler fouragerende lige omkring midten af april.

Så jeg havde ikke forventet at se svaler idag 2. april. Bevares, de er set rundt omkring allerede, men det er meget få.

Jeg var taget til Rørbæk Sø for at fotografere, hvad der nu måtte byde sig. Desværre var det noget skyet og diset, og også lidt blæsende og halvkoldt.

Da jeg står og fumler for at få sat blitz + extender på stativet, kigger jeg tilfældigt op. Lige op i maven på en overflyvende Digesvale 2 meter over hovedet på mig. Den forsvinder ind over skoven, og jeg står sådan lidt og tænker, om det var foråret, der lige smuttede forbi der. Nå en svale gør jo ikke noget forår - der skal en løvsanger til.

På vejen hjem gjorde jeg et stop ved Stigsholm Sø. Mens jeg kigger ud over søen, hører jeg pludselig en velkendt stemme. Der kommer en Landsvale glidende forbi og svæver ud over søen!

Jeg kan ikke huske, at jeg nogensinde har set to svalearter allerede 2. april. For en uge siden var stadig spredt isdække på søerne herinde i det midtjyske.

Det går stærkt nu, der er noget nyt forårsagtigt næsten hver dag. Hold øjne og ører åbne, så du får det hele med :-)

De senest indberettede arter i Naturbasen: