Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. februar 2009

Skrivebordsfotografering

Først må jeg sige, at jeg jo ikke har den store erfaring i at fotografere. Og derfor har jeg måske så også kæmpet lidt med at få fotograferet diverse små indsamlede naturting (ned til et par milimeter - men også større for den sags skyld).

Til sagen: Jeg har på mit skrivebord lavet en mindre opstilling, hvor jeg skruer kameraet fast med en holder så linsen er ca 10 cm over skrivebordet.

Efter flere forsøg har jeg nu også fundet ud af indstille kameraet, så jeg kan få et skarpt resultat (ja utroligt at det skulle være et problem).

Men jeg kæmper fortsat med lyset. Blitzen giver jo ikke ligefrem de bedste konturer på emnerne.

Hvordan skaber jeg det rigtige lys (fra siderne) og opnår naturlige farver. Kan man købe fotolamper, der er egnet til netop en sådan lille opstilling? Eller hvad gør man?

Jeg har et næsten nyt digital kamera med makro og supermakro.


De senest indberettede arter i Naturbasen: