Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. februar 2009

Svaner eller gæs?

På marken mellem Ishøj Stationsvej og Sydskellet i Taastrup (2630)har der opholdt sig en stor flok meget store fugle, som jeg ikke har kunnet identificere da afstanden til fuglene er meget stor, og jeg ikke vil forstyrre dem.

De har nu opholdt sig på denne mark i næsten 2 måneder og flyttet lidt rundt på sig. Idag talte jeg 76 eksemplarer. Da der nu ligger et tykt lag sne på marken undrer jeg mig over hvordan de kan opretholde livet i så lang tid. Antallet har varieret fra ca. 50 til 75 stk. så de flyver åbenbart lidt til og fra. Deres fjerdragt variererer fra helt hvid til grå og helt mørke eksemplarer. Troede i starten at det bare var en flok svaner, men er nu i tvivl, da de larmer ligeså meget som de grågæs på træk man ofte hører om efteråret. Da de nu ikke har mulighed for at indtage føde er mit spørgsmål: Er det her man måske sætter en storstilet redningsaktion igang eller vil de klare sig fint under de omstændigheder? Jeg har ofte været fristet til at hjælpe dem på en eller anden måde, men er i tvivl om hvordan og om det er det rigtige at gøre.

De senest indberettede arter i Naturbasen: