Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. marts 2009

Om vigtigheden af at gå på biblioteket

Ja, der kan være mange gode grunde. Da jeg for en fjorten dages tid siden besøgte stedet sidst, og trampede hjemad med en pose bøger i hånden - - blev jeg på det nærmeste overhalet af en Sortspætte. Fuglen kom ud fra et skovbryn skråt bag mig, i forkælelsesvis lav højde, og den fløj faktisk direkte hen imod mig, kiggede lidt sidelæns ned på mig og stred sig langsomt videre. Jeg kunne se dens blødt svirpende vingeslag forude, mens fuglen nærmede sig mit hjem, fløj forbi det og over i nærmeste småskov (hvor jeg genfandt den et par dage senere).

I dag var der ingen Sortspætte. Men da jeg nærmede mig hjemmet, med en dejlig ny pose bøger i hånden, blev jeg opmærksom på en forfærdelig larm fra kragefuglene. Normalt fouragerer de roligt på marker m.m. på denne tid af døgnet, men Gråkrager, Råger, Alliker og sågar en håndhund Husskader tumlede rundt i luften og larmede maksimalt. Nå, tænkte jeg, gad vide, hvad det nu kan være…

Jeg traskede nærmere, og var allerede inde i forventningerne om den bog, jeg allerførst ville kaste mig over (Solvej Balle: Frydendal – og andre gidsler) – da jeg opdagede, at fuglene ikke kredsede væk, men tvært imod blev hængende på nogen lunde samme sted, alt imens de stadig larmede løs. Jeg hastede videre og nåede hen i nærheden af den lille skov, der grænser op til vores grund. I samme øjeblik gled der en rovfugl ud fra træerne, nærmest et sted fra toppen – Spurvehøg, tænkte jeg straks, men vingerne var for spidse, fuglen fløj i suveræne, maskuline manøvrer, kastede sig lidt til siden og kom derved nærmere. Den var jo skifergrå på ryggen... nu kunne jeg se det: Vandrefalk! En flot gammel han nærmede sig mig, med en armada af alarmerende kragefugle over sig. Til mit store held befandt falken sig i et luftlag under kragefuglene, og viste sig frem på fornemste vis. Havde ikke særlig travlt, gled bare roligt af sted, direkte mod syd. Jeg fulgte den med blikket, indtil den var forsvundet et sted nede i ådalen.

Klokken var 11:03. Ingen kikkert, intet foto, men oplevelsen klasket ind på nethinden. Hvad mere kan man ønske sig?

Vh/Peter


De senest indberettede arter i Naturbasen: