Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. marts 2009

En ond, ond, ond, ond mosegris

Ja, man må ikke antropomorfisere - tillægge dyr menneskelige egenskaber. Såsom ondskab. Meeeeen: Nu har jeg mødt dén mosegris, som tydeligvis er leder af La Resistance, mosegrisenes hemmelige undergrundsorganisation for hævntogter mod menneskene!

Vi bor i et nyt parcelhusområde. Før var der nogle brakmarker med lidt siv og vådområde. Så blev her drænet og byggemodnet. Engang boede der mosegrise. Nu bor der mennesker.

Vores hus var et af de første. Vi lavede græsplæner og plantede frugtbuske og træer. Så er området vokset, og mosegrisene må flygte fra byggeaktiviteterne. Nogle gange gennem vores have: En række skud i græsplænen, der fører i lige linie fra byggeområdet, gennem vores have og bort. Forhåbentlig til et fredeligt og mosegrisvenligt sted.

But this guy meant trouble. Åh ja. Vi SÅ ham godt: En række skud, der på underlig skadefro vis var placeret, hvor de generede mest: Otte store sandtoppe i granitskærverne langs husets sokkel, seks toppe mere, som omhyggeligt havde skubbet de nylagte græstørv i forhaven hulter til bulter, tre toppe godt inde i rosenbedet, hvor de var svære at glatte ud. Og så førte sporene op mod drivhuset, og mod skel. Nå, den havde rodet lidt, og var smuttet igen. Frækt, men ikke noget stort. Troede vi.

Vores bedste træ er et Cox Orange. Det er fem år gammelt (plantet for to år siden), og gav seksten fine lækre æbler i sommers. Så opdagede jeg, at træet var væltet! Det lå hen ad jorden! Og storm havde der jo ikke været...

Jeg gav mig til at grave et stort hul omkring træet, for at fritlægge rødderne og genplante det. Jeg gravede og gravede. Fandt ingen rødder. Tog tilsidst fat i stammen - og træet fulgte med. Billedet viser, hvordan det så ud. Jeg VIDSTE godt at mosegrise kunne beskadige rødder. Men... dette?! Den har jo ikke spist AF rødderne - den har spist dem op!

Sig hvad I vil - det ligner altså en hævnaktion!


Foto: Mette Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: