Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. marts 2009

Næsten "afrikansk-savanne-agtige" forhold i Nørreådalen?

Vi bor nær Nørreådalen, mellem Viborg og Randers. Ved det lille gods Viskum Hovedgård, tre kilometer fra vores adresse, er ejerne fantastisk nok stoppet med at dræne, og har genoprettet et vådområde langs åen. Siden vi flyttede hertil, har det resulteret i mange fine fugle, blandt andet stylteløber, blisgæs og sort og hvid stork.

Vi havde gættet på næste "Viskum-hit", Martin og jeg. Vi havde gættet på sølvhejre, og mandag stod den i DOF-basen!

Så i går efter arbejde kørte vi derned. Børnene måtte vi jo have med - bestikkelse er en god ting. "Det er ligesom en SKATTEJAGT! Hvis Mor får et godt foto af sølvhejren, så vinder vi allesammen et stykke toblerone!" :-D

Og det GJORDE mor jo så heldigvis! Ikke godt som i "se-mig-jeg-har-en-400mm;f/4-telelinse-godt". Men... et godt fotominde er det alligevel: Mens jeg sad og fokuserede på sølvhejren, opdagede jeg fire rådyr, der gik og græssede på engen bagved. Deljlig baggrund! Og lige da jeg skød, kom en blå kærhøg han susende ind i billedrammen, og skabte panik blandt pibeænderne!

Fire rådyr, en sølvhejre og en blå kærhøg på samme billede - det har jeg ikke prøvet før!

farm4.static.flickr.com...3365077514_13291938e7_b.jpg


De senest indberettede arter i Naturbasen: