Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. marts 2009

Vandkalv?

Hej!

Fandt en stor vandkalv i min lysfælde forleden. Jeg tog den op, kiggede lidt på den og slap de fri i den tro, at jeg let kunne slå den op og finde ud af, hvilken art det drejede sig om.

Efterfølgende har jeg så opdaget, at der findes en hel flok af store vandkalve, men ingen, der rigtigt ligner den jeg fandt.

Den var ca. 3 cm lang og typisk ægformet uden udvækster eller køl. Oversiden var matsort og tydeligt længerillet af mange fine riller. Den var tør, fordi den havde været ovenvande et stykke tid. Undersiden husker jeg som varmt gul.

Det var mest den fint rillede overside, der gjorde, at jeg tænkte, den måtte være let at bestemme (stribet vandkalv?), men så enkelt skulle det ikke være.

Hvis der bliver en næste gang, må jeg hellere forevige den på en eller anden måde.

Måske det tidlige tidspunkt på året udelukker nogle arter?

Er det overhovedet muligt, at komme med at bud på arten ud fra ovenstående?


De senest indberettede arter i Naturbasen: