Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. marts 2009

Træløber?

Vi var ved Hald Sø i går, til lidt birding-med-børn/træklatring. Der var forårssolskin og masser af fugle - og selvfølgelig ikke mulighed for at koncentrere sig om fuglene uden at blive afbrudt af et "MO-ARH!" (Jeg sværger på, at de har en indbygget radar, der giver signal så snart forældreopmærksomheden flytter fokus).

Nå men, ungerne fik også set lidt. F.eks. kunne man vise dem to europæiske ferskvandspingviner (ja, det kalder jeg dem altså i dag), som dykkede i dammen bag Niels Bugges kro. Vandet er så klart, at man kan se dem "flyve" under overfladen.

Og inden nogen så flytter mit indlæg over i "dagens naturoplevelse", så kommer mit spørgsmål her:

Der var både træløber og korttået træløber i skoven. Vi hørte begge. Jeg fotograferede denne her (hæsligt høj ISO, masser af støj, undskyld).

Tydeligt nok til, at den burde kunne bestemmes. Vi er, på grundlag af pænt klar-hvid øjenbrynsstribe og facon på "trappen" i vingen, kommet frem til træløber. Men vi vil så gerne bekræftes i vores bestemmelse. Eller irettesættes!


Foto: Mette Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: