Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. marts 2009

Afvanding af et ekstremrigkær

Er det lovligt at lave dræn i et fredet område, lige op af et meget sårbart ekremrigkær?

Jeg har i dag været en tur på strandengene mellem Frederikssund og udløbet ved Værebro Å i Frederikssund Kommune. Da jeg nåede til Gyldenstrand, blev jeg forbløffet over at se en gravko på brakmarken/overdrevet, lige op af den beskyttede strandeng, i det fredede område. Da jeg kom tættere på kunne jeg se at der klods op af hegnet, der adskiller strandeng og mark, for nylig er gravet en strækning på ca. 250 m hvor der er lagt dræn, og ca. 20 m fra et meget fint ekstremrigkær (på strandengen), med bl.a. en stor bestand af Pukkellæbe. Ydermere er der i 2006 eller 2007 gravet ca. 175 m gennem strandengen for, via et rør, at lede vandet ud i Roskilde Fjord.

Hele området er beskyttet af fredning, og strandengene (med det omtalte kalkkær) lige op til det omtalte hegn er beskyttet §3 og natura 2000 (EF-fuglebeskyttelsesområde og EF-habitatområde). I fredningen fra 1997 står der bl.a. ”I delområde A har Frederiksborg Amt pligt til at foranstalte pleje med henblik på at sikre bevaring af de sjældne, sårbare og truede plantearter.” Her er link til resten af fredningen

Lidt om kæret. Et -kær er en naturtype der er meget fugtig uden større vandflader dog kan der i små lavninger stå vand (i reglen altid om vinteren). Ekstrem- (kalkkær) er hvor der, som her, via trykvand kommer et meget stort indhold af kalk (mineraler) i kæret. Den særlige kombination bevirker at der kan vokse meget specielle eng/kær planter (dog betinget af græsning eller høslæt), som ikke kan trives på andre naturtyper. Den type planter er i sagens natur ekstrem sjældne. Når der laves dræn, som her, frygter jeg at vandet vil blive ledt uden om kæret, som så bliver alt for tørt hvorefter de enestående planter forsvinder.

Hilsen Jimmy


Foto: J. Lassen

De senest indberettede arter i Naturbasen: