Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. april 2009

Rødhals - "den lille forskel"

Foråret er over os nu, og trækfuglene indfinder sig i stort tal. Der vil i den kommende tid blive indtastet en masse observationer af Rødhals over det ganske land - og så har vi problemet: Ikke et af de store, men i hvert fald til lidt irritation for undertegnede.

Der er en del observatører på F&N, der indtaster Rødhals med køn. Med mindre man har taget dem "med bukserne nede" i en penibel situation, er det nok ikke muligt at afgøre, om det er en (m) eller en (f).

Begge køn synger, selvom hannen måske synger lidt mere gennemført, og der er ingen ydre forskelle i fjerdragten. Som ringmærker kan man i nogle tilfælde, ved hjælp af vingemålet, bestemme kønnet, idet de største er hanner, og

de mindste er hunner med en bred gråzone, hvor man ikke kan afgøre det.

Derfor synes jeg ikke, at observationer som "2 ad han fou" fra januar eller "1 han sy" fra oktober bør figurere med det specifikke køn. I alt fald må man i kommentarfeltet skrive, hvorfor man mener det drejer sig om en han eller en hun.

Så fik jeg da lidt luft. -:)

Jeg vil meget gerne have kommentarer på mit indlæg.

Forårshilsener fra

Hans

De senest indberettede arter i Naturbasen: