Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. april 2006

Har fået nyt "vækkeur"

I morges blev jeg vækket kl. 5.45, ja, så tidligt var det, af en intens ukendt fuglesang uden for mit vindue fra æbletræet. Det var ikke til at blive liggende til. Nysgerrigheden drev mig ud af sengen, og gennem søvndrukne øjne anede jeg en solsort i det svage morgenlys. Men den sang lignede absolut ikke en solsort. Så jeg tog kikkerten og fik set, at det var en sangdrossel, der sang af hjertens lyst med næbbet lige op i luften.

Det var en utrolig oplevelse med dens skarpe toner og forskellige lyde, der er meget klangfulde.

Ellers har jeg kun hørt den i skoven, når den synger aftensang, men det foregår 20 meter oppe i luften, og det er altså noget andet end på 10 m's afstand i "øre-højde" ;-)

Det varede i 15 minutter til kl. 6.00, så var det blevet lyst.

Hvis den har tænkt sig at synge der fra nu af, har jeg ikke brug for noget vækkeur mere, men jeg synes godt nok, at det er tidligt at blive vækket.

For dem, der ikke lige kender den er der en smagsprøve her :-)

www.fugleinfo.dk...content...

Venlig hilsen Anni

De senest indberettede arter i Naturbasen: