Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. april 2009

Fugle og fiskesnøre.

Torsdag den 2. april kl. 18:30 blev jeg ringet op af en nabo. Hun havde set en ugle, som sad fast højt oppe i et træ.

Det måtte jeg se nærmere på, og vi gik hen til træet sammen.

Det viste sig, at det var vores elskede natugle, som sad uhjælpeligt fast i en højde af 20-25 meter.

Uglen havde fået en fiskekrog i det yderste af vingen, og nylonlinen havde viklet sig godt og grunddigt fast i træets tynde grene. Uglen må have hængt der siden foregående nat, men der var stadig liv i den.

Vinden med nylonline trak vingen opad, og uglen kunne med nød og næppe nå en laveresiddende gren med kløerne.

Det var svært at få øje på nemme løsninger. Træet står ved en lille skovsti, og det er langt fra offenlige veje.

Min nabo forsøgte at ringe til Falck, og også en anden nabo forsøgte også at få Falck til at hjælpe os. Helt forgæves - solen gik ned, og ingen hjælp at få.

Ved 23-tiden ringede en jæger, og han kom senere og skød uglen.

Så nu er der måske æg eller små ugleunger i en uglekasse i nærheden, som ikke bliver til noget.

Det kan ikke siges tit nok: Pas på med nylonline i naturen.

Det kan være livsfarligt.

mvh Ole


Foto: Ole Hetland

De senest indberettede arter i Naturbasen: