Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. april 2009

Kite Petrel og Minox HG 8x33

Hej,

Som nogen af jer har set har jeg omkring jul sidste år fået mig en Kite Petrel 8x32. Skæbnen ville dog at jeg samtidigt fik muligheden for at anskaffe mig et par Minox HG 8x33 til næsten samme pris. Jeg har derfor prøvet kikkerterne af og besluttede mig tilsidst for at beholde Minox glasset.

Her er et par af mine observationer.

Kite Petrel er virkelig en god kikkert og specielt til prisen. Ved første sammenligning med Minoxen i dagslys, virkede de til at være lige så gode. Senere fandt jeg dog ud af at jeg kunne få lidt flere detaljer med fra Minox''en i skumringen og i skoven. Når jeg panorerede henover landskabet virkede Kiten til at have bedere farvegengivelse, da Minoxen synes at give et blåligt skær. Når man stopper op og fokuserer på en fugl eller lignende synes dette blåligeskær dog at forsvinde (spørg ikke hvorfor).

Jeg synes at det virker til at Minoxen er mere robust, dog uden at Kiten virker dårligt lavet. Fokuseringshjulet virker dog ret løst på Kiten og her har Minoxen virkelig overtaget, den er en drøm at fokuserer med. Eneste minus ved Minoxen indtil nu er at den ikke har "propper" til objektiverne når man som mig rejser en del rundt, fandt dog ud af at det kan ordnes med propper fra Kite.

Hvis man skulle stå med den samme gunstige situation som mig at kunne vælge imellem de to kikkerter ville jeg til enhver tid sige Minox HG 8x33, men hvis man tager den normale prisforskel i betragtning ville jeg slet ikke betænke mig og spare de 2-2500 en Kite Petrel er billigere. Mine Kite Petrel har jeg fået solgt, så en anden har fået glæden af dem istedet for at de skulle stå her og samle støv.

De senest indberettede arter i Naturbasen: