Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. april 2009

Hornuglen ved Avedøre Havnevej

Da jeg skulle på kursus idag kom jeg ad en anden vej til arbejde, end jeg plejer. Jeg sad i bussen og kiggede ud af vinduet, da mine øjne nær faldt ud af hovedet på mig midt på Avedøre Havnevej. Der - på taget af en etageejendom lige overfor Rødovre Gymnasium - sad en (skov?)hornugle frit fremme, lige ud til vejen, midt i byen, i fuldt dagslys!

Hvad???

Nå, men jeg var da glad for morgenens lille oplevelse og tænkte, at det kunne blive til en hyggelig lille historie her på F&N med en titel a la "Dyr er, hvor man finder dem". Dejligt at den slags sker en gang imellem :)

Da jeg så kom hjem fra kurset, kunne jeg ikke dy mig for lige at kigge efter en ekstra gang, så frem for at stå på bussen ved stationen besluttede jeg at gå hen til næste busstoppested, så jeg på vejen kunne kigge forbi observationsstedet.

Fuglen sad der utroligt nok endnu, påfaldende stor endda...

Dvs. da jeg kom nærmere viste det sig jo selvfølgelig ikke at være så utroligt endda. Det var en attrap :-S

... & så var det jo jeg ikke kunne lade være med at undres over, hvem det dog kunne være, der således hensynsløst chikanerer os stakkels urbane fuglekiggere. Jeg tror, jeg fandt en del af forklaringen, da jeg opdagede en temmelig stor rede (art ukendt) lige under tagskægget.

Men alligevel; hvis nogen her har lokalkendskab, vil jeg meget gerne høre historien bag.

De senest indberettede arter i Naturbasen: