Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. april 2009

umuligt bi? - intet billede

Jeg ved intet om bier, men ved Skuldelev Ås så jeg i påsken nogen smukke dyr, som jeg godt kunne tænke mig at få sat navn på. Jeg fik ikke taget nogen billeder og ved godt, at en sikker identifikation formodentlig er umulig ud fra en uvidendes beskrivelse, men jeg prøver alligevel....

Det drejer sig om en koloni af bier - vel nogle hundrede - der boede i huller gravet mere eller mindre vandret ind i det bare grus nær toppen af en stejl sydvendt skrænt.

Dyrene var større og kraftigere end honningbier, ikke så tungt bygget som humlebier, med kulsort abdomen og kraftig sølvhvid behåring på thorax.

Jeg er nået frem til, at det vist må være en Andrena sp.. Kan dette bekræftes med rimelig sandsynlighed?

Når jeg kigger i galleriet, synes den sølvhvide behåring at passe bedst med A. cinerea, men når jeg så ser på de registrerede fundsteder, tænker jeg, at A. vaga måske er et mere sandsynligt bud?

Er det muligt at komme med et blot nogenlunde kvalificeret gæt?

De senest indberettede arter i Naturbasen: