Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. april 2009

Sat 24, vejrbilleder

Her er lige et rigtig godt link (www.sat24.com/Region..., til hvordan vejret er/bliver. Billederne her kan ses visuelt, så det man ser, er som det er i virkeligheden. Billederne opdateres hver 15. minut, så det er muligt nogenlunde at forudse skydannelser og opklaring. Med en kombination af radarbilleder (f.eks. DMI) er det rigtig godt til at planlægge en tur. Et eks. var, da jeg sidste år i Rødovre sad under et tykt skydække, med silende regn og ville ud. Jeg kiggede på vejrsiden, og kunne se at der fra vest kom opklaring, hvor der næsten ingen skyer var. Jeg besluttede mig, til at køre en tur til en lille overdrevsbakke ved Tissø. Ved at sammenligne billederne, kunne jeg nogenlunde beregne hvor hurtigt skyerne bevægede sig. Ca. en time før opklaringen ville nå Tissø, kørte jeg i regnvejr mod vest, og på mirakuløs vis klarede det op, da jeg nået bestemmelsesstedet.

Hilsen Jimmy

De senest indberettede arter i Naturbasen: