Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. april 2009

Flash: ja/nej ?

Vedlagt et par billeder fra F&N macro-træffet på Melby Overdrev lørdag 25/4-09.

Her er det den samme Tømmermand, der i den ene version har været udsat for hård flash, og i den anden det naturligt forekommende lys. Jeg er lidt i tvivl om anvendelsen af flash ved macro-fotografering. På det øverste billede er brugt en ringflash, som jeg synes virker meget dominerende, eller også skal flaslys bare bruges med lidt større forsigtighed, og kun som støtte for det forhåndenværende lys. Men så stiger sværhedesgraden jo også gevaldigt.

Det er jo ikke altid muligt at få den nødvendige dybdeskarphed, når der ikke er ret meget lys. Men jeg så, at en af deltagerne ved træffet brugte en lille sølvreflektor på størrelse med en spisetallerken. Det var en af dem der lige kan foldes sammen og puttes i lommen. Måske jeg skrotter ringflashen, og anskaffer sådan en til min standard macro-udrustning.


Foto: Jørgen Witved

De senest indberettede arter i Naturbasen: