Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. april 2009

Munk

Sjov oplevelse med Munkepar.

Normalt ser jeg sjældent munk i min kolonihave, men i år har de været der jævnligt siden 16. april, hvor jeg så et ægtepar drikke af vandskålen samtidigt.

Og 25. april var der mange, de spiste endda af de æbleskrog, jeg tager med til solsortene. De var ivrige efter at bade. Et ægtepar badede samtidigt i den ikke over 30 cm brede vandskål. På et tidspunkt drikkede en solsorte-han af skålen, og så plejer ingen andre at få lov til at komme i nærheden. Men et modigt munkepar turde og badede samtidigt med, at solsorten drikkede. Solsorten stak næbbet ud efter dem, så de lettede(men fortsatte ellers med at drikke), men de kom straks tilbage. Det gentog sig en 3-4 gange mens solsorten fortsat drikkede, det var sjovt at se på.

Munkene var overhovedet ikke bange for solsorten, som små fugle plejer at være. Det er også sjældent, at flere fugle bader samtidigt i den lille skål, men her var på et tidspunkt også en musvit i bad samtidigt med munkeparret.


De senest indberettede arter i Naturbasen: