Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. april 2009

Flammulina elastica oprettet

I forbindelse med en gennemgang af sværhedsgrad af svampebestemmelser og en tekstrevision af en række svampe har jeg tilladt mig at oprette og indtaste Flammulina elastica, den vigtigste danske dobbeltgænger til Gul Fløjlsfod (Flammulina velutipes).

I løbet af sæsonen har der været 10-15 fund af arten på www.svampeatlas.dk og et tilsvarende antal rapporteringer af Gul Fløjlsfod. Ud fra det tyder det på at F. elastica er en art som på sigt vil kunne bestemmes ud fra foto på grund af sine fjerne lameller, samt økologiske oplysninger (forekomst på pil).

Udover Rodslående Fløjlsfod (Flammulina fennae) (som ikke altid vil kunne kendes uden mikroskopi) så vil det måske være realistisk at regne med endnu en art (F. populicola) i Danmark. Såvidt jeg ved er den endnu ikke påvist her, og der er heller ikke noget der tyder på at den vil kunne adskilles uden mikroskopi. I løbet af næste sæson bliver vi forhåbentlig klogere når et større antal fløjlsfødder er blevet undersøgte.

I øjeblikket står der i teksten til de to arter at de skal bestemmes / bekræftes i forum via foto, udseende og økologiske oplysninger, men altså også mikroskopi.

Når arterne kommer igen næste vinter vil jeg gå nærmere ind på emnet igen, og herunder overveje hvorvidt det er muligt at sætte navn på nogle af rapporterne på F&N hvor værten nævnes, og hvor der eksisterer fotos.

Det er desværre endnu ikke lykkedes at oploade et foto til et eget fund.

De senest indberettede arter i Naturbasen: