Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. april 2009

Næsehornsbille

Hej. Min faster, som bor nær køge, fyre med kirsebærsten. Hun har en ordenlig bunke liggende lidt fra sin gård. Sidste år opdagede mig og min far, at der boede Næsehornsbiller i bunken med kirsebærsten, og det var ikke så lidt endda. Jeg ville skyde på at der bor +100 larver i bunken.

Mig og min far tog 5-7styks larver med hjem, sammen med nogle kirsebærsten. Jeg lavede et arkvarie hvor de fik lov at ligge. Vandede kirsebærstenene 5-6 gange i løbet af efteråret og vinteren, ellers passede larverne sig selv. Her til foråret, tænkte jeg på, om man kunne fremskyde deres process fra larve til puppe, så jeg gav dem bark og æbleskiver. Så her idag, at de spiser godt af æbleskiverne.

Men jeg ville høre om der er mere jeg kan gøre for dem?

håber også min informationer har hjulpet andre.

p.s. min far er biologi-lærer , så han ville gerne have en levene eksemplar til hans skole, det er derfor vi har dem i arkvarium.

kan evt tage billeder af larverne, men vil helst lade dem være.

De senest indberettede arter i Naturbasen: