Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. maj 2009

At bestemme en fugl

Jeg har gået og funderet lidt over hvilken proces jeg gennemløber når jeg bestemmer given fugleart, enten i naturen eller via et foto på nettet.

Jeg er selv af den opfattelse at det at kende fuglenes taksonomi, arter, slægter, familier osv. og at kunne placere en given ubestemt fugl i den rette gruppe er afgørende for en sikker bestemmelse.

Hertil kommer så ting som biotop og årstid, i enkelte tilfælde også vejrlig, lokalitet (træk/rast) osv. som kan begrænse/udvide antallet af mulige arter.

F.eks er der topmejser og grønspætter i jylland, men ikke på sjælland, til gengæld har vi flere af de bynære arter, og der er meget sjældent husskader på Møn.

Og på Skagen i maj er alt muligt.

Først når disse overvejelser er på plads, kan det for mig nytte at kigge på fuglens farvetegninger og form for at opnå den endelige artsbestemmelse.

Samtidig tror jeg også på at denne top-down model kan lulle én i søvn.

For nogen uger siden var jeg på Knudshoved Odde hvor en større flok finker med tør knitrende stemme letter i åbent land, straks siger jeg Bjergirisker, men min fætter retter mig og siger Tornirisker, fordi han valgte at lytte til stemmen og kigge på fuglene.

Og jeg bliver stadig moppet for en hvid stork fra Krankesjon i sverige som jeg første bestemte til Sule, godaw doo, sule er en havfugl... og Krankesjön er en indlandslokalitet.

Men hvem f****** har sat storke ud i Skåne )(/)/(&(/&%()&/((/&=(&

Eller hvad med fuglen på billedet, som er fotograferet på min altan for et par uger siden ???


Foto: Thomas Elbek

De senest indberettede arter i Naturbasen: