Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. maj 2009

Makro objektiv……hvilket ? (igen –igen !)



Jeg overvejer at investere i et makroobjektiv til bl.a. foto af blomster, men hvilket objektiv? Jeg ved, at der har været skrevet en del om emnet her på FN men til tider kan det være uoverskueligt at vide lige hvor man skal dykke ned. Har pløjet en del tråde igennem ang. emnet og der er blevet udvekslet mange forskellige synspunkter og skrevet mange kloge ord. For blot at nævne én enkelt tråd som blev startet af Jes Romme, indeholdt denne rigtig megen information fra blandt andre Jimmy Lassen, Kim Biledgaard, Steen D. Lund og Jens Stolt. Fantastiske billeder og jeg fik lært en masse om makrofotografering.

Jeg har ikke udset mig noget specielt objektiv men kan fornemme at Nikon 105 mm VR 2.8 ikke vil være et dårligt valg ? Der har så været lidt forskellig opfattelse af om VR egentlig er nødvendig til makro. Jeg vil da umiddelbart mene, at det kan da kun være en ekstra hjælp. Hvis ikke, vil et Sigma objektiv med samme data da være ligeså godt ? Er størrelsen i området 105 mm det bedste all-round valg ?

Med venlig hilsen,

Torben Back Sørensen

(Nikon bruger bl.a. D 200)


De senest indberettede arter i Naturbasen: