Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. maj 2009

Mit værste herbarieskadedyr

Jeg har her lavet en sammenstilling af 1) en hun (ca. 3 mm, væltet om på ryggen) og en han (2-2.5 mm),

2) en hun

3) en væltet hun, der strækker hals under forsøget på at komme på fode igen.

4) larven, der gnaver huller i alle mere kompakte dele af planterne, men i øvrigt er meget stationære. De kapsler sig nærmest inde i huler med vægge, forstærket med spind, som også klistrer herbarieark og papir sammen.

Den er MEGET glad for tørrede kurvplanter med mælkesaft.

Jeg ved godt, at det ikke hjælper på bekæmpelsen at vide dyrets nøjagtige navn, men nu har den forfulgt mig siden midten af 1980''erne, da jeg fik et stort herbarium at administrere, og nu ville jeg da gerne vide navnet på min plageånd.

Jeg har lagt de fotograferede individer i fryseren, - de tilsendes meget gerne, hvis det er nødvendigt for en præcis bestemmelse. Tidligere (før F&N''s tid) har jeg haft den til bestemmelse, men fik kun bestemmelsen "ligner Brødbille".

Er der nogen her, der kan hjælpe, så ville jeg være taknemmelig !

Hilsen, Hans


Foto: Hans Øllgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: