Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. maj 2009

Hvordan skræmmer jeg en hejre væk fra mit havebassin?

Jeg har indenfor de sidste 14 dages tid næsten fået tømt mit bassin for de mange flotte fisk og koi jeg har haft i flere år.

Jeg har set en hejre i luften over haven og den har en aftenstund landet i et højt træ i naboens have. Derfor er jeg sikker på, at det er hejren, der er skurken..

Mit bassin er bygget op i terasser, fra overfladen er første terasse ca. 25 cm. dyb, anden terasse er ca. 60 cm. og tredje terasse er ca. 120 cm. dyb.

Dammen rummer ca. 11 m3 vand. Rundt om hele bassinet er der en stensætning.

Jeg har hørt og læst om flere, der har opsat fiskesnøre og net rundt omkring og hen over en dam, med den risiko at hejren skades og vikles ind i snøren.

Den løsning er jeg ikke til, da det heller ikke ser så pænt ud, men efter nu 14 dage, hvor fiskebestanden bare skrumper dag for dag, så er jeg nødt til at gøre noget - hurtigt - nu...

Nogle siger det virker med en kunstig hejre ved kanten, og den skal jeg så flytte rundt på dagligt ??

Andre siger det ikke virker ....??

Nu har jeg så læst, at en kunstig SVANE i/ved dammen, kan holde hejren væk..???

En svane er da lidt mere hyggelig (for mig) at se på, men er der nogle, der har erfarringer med dette problem, og hvordan skræmmer jeg bedst hejren, uden den skades..?

Og kan en kunstig svane skræmme en rigtig fræk hejre ???

Hilsen Iben


De senest indberettede arter i Naturbasen: