Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. maj 2009

Svane kontra hejre ???

Hej.

Hvis der er en svane (kunstig / lokkefugl) i en lille havedam, kan det så afholde en hejre fra at lande ved/i dammen og tømme den for fisk???

Se evt. tråden "hvordan skræmmer jeg en hejre væk fra min havedam"

Jeg har læst på en hjemmeside (www.mosegaardens.dk), at en svane-lokkefugl kan lokke gæs til (i jagtsammenhænge) da en svane i nærheden er symbol på "fred og ingen fare"...

De samme sider fortæller, at en svane i/ved havedammen kan holde hejren væk fra havedammen, fordi svanen er "en meget bestemt fugl, der ikke tillader andre at komme alt for tæt på" ...

Nu er det så at jeg er i vildrede !

Og så tænker jeg - ok - er det kun gæs der er så dumme og komme tæt på, når de skal skydes :-p ?

Eller er det bare endnu en taktisk påstand, sat på nettet for at lokke os havedamselskende-fiske-beskyttere til at købe endnu en ubrugelig (???) plastik-fugl og sætte den op ved havedammen, i håbet om at hejren bliver afskrækket fra at lande - Hvis ikke ved synet af sit eget spejlbillede i plastik - så ved synet af en (plastik) SVANE på dammen.

Håber nogle herinde har nogle erfarringer med disse to smukke fugle :-)

Lander en hejre ikke i nærheden af en svane???

Hilsen Iben


De senest indberettede arter i Naturbasen: