Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. maj 2009

Frustration over ”uskarpe billeder”

I bestræbelserne på at opnå skarpe billeder af f.eks. blomster / dyr i skoven etc. har jeg prøvet at opstille specifikke mulige årsager til, at det (stadig) ikke vil lykkes for mig – i hvert tilfælde ikke når jeg sammenligner med nogle af de kvalitetsbilleder jeg ser på F&N – at opnå rigtig skarpe fotos. Der mangler lige det sidste. Specielt når jeg tager dem ind i PS Camera RAW og ser dem i 100% er de uskarpe dér hvor jeg endda har fokuseret. :-( Jeg håber man kan komme med gode konstruktive indspark.

Jeg har pløjet forskellige tråde igennem i historikken samt diverse bøger og er kommet frem til følgende.

Stativ er mere elle mindre en nødvendighed ( er opfyldt )

Fjernudløsning. Findes ikke til Nikon D 200 så vidt jeg ved men timerfunktionen kan vel anvendes?

Frakobling af VR når stativ anvendes. ( Var ikke klar over dette før til for nylig, men det er også opfyldt )

Manuel fokusering vil være at foretrække, specielt til makro. ( det har jeg så ikke brugt da jeg endnu ikke har fået mit makro objektiv ( Nikon 105 2.8 VR ) som er bestilt; men er det det ultimative at bruge manuel fokus ved makro – underforstået på stativ vel at mærke?

Blænding af søger med et såkaldt øjestykke når man fotograferer makro på timer, så der ikke kommer ”falsk” lys ind ? Har aldrig tænkt på det.

Brug af ekstern blitz ( flash ). ( har aldrig anvendt det udendørs men jeg kan forså at det bør man anvende? )

Indstil kamera med fast eksponeringskorrektion evt. -1.3 ?

Anvend fortrinsvis ”A” ( aperatue – altså blændeprioritet - f.8)

Fokuspunkt – single area.

Fotografer så vidt muligt i RAW ( NEF), hvilket jeg så er begyndt med fra og med nu.

UV filter? Jeg ser på tråden ”Problem med UV filter” ( 14.10.08 ) at det ikke er optimalt at anvende et UV filter, idet det kan give forringelse af skarpheden? Det er jeg så opvokset med altid at anvende for at beskytte objektiverne. Jeg måtte straks hen at skrue mit UV filter af objektivet for at prøve, men til min store overraskelse så jeg at der minsandten sad et Skylight filter på i stedet. Her har jeg gået og troet, at det var et UV. Jeg kan se at skylight filteret er en smule ”rosa” farvet, så ind på hylden med det går jeg ud fra? Jeg synes dog ikke umiddelbart det hjalp på skarpheden at fjerne filteret men farverne på billederne blev en anelse anderledes. Vil dog stadig overveje et UV filter til beskyttelse af linse. God / dårlig ide ?

En ting som jeg også er stødt på er, at når jeg har sat op klar til at tage billeder og f.eks. zoomen er kørt en smule ud, ja så glider den stille og roligt længere og længere ned grundet tyngdeloven. Specielt fra 35 mm til 135 mm. Dette er afhængig af vinklen selvfølgelig og løsningen må vel være at fotografere mere ”vandret” på objektet.

Til min store ærgrelse ser jeg også på forum, at der netop har været afholdt et fotokursus på Mols, som jeg ikke var klar over. Der er et igen i næste måned men desværre er det umuligt for mig at deltage i den weekend. Det havde ellers været alle tiders lejlighed for at kunne få afklaret en hel del af problemstillingerne.

Den sidste mulighed er jo selvfølgelig at der er en fejl i optikken, men jeg vil nu satse på at det er fotografen (mig selv) der er problemet, så der er nok ikke andet for end at skyde løs og eksperimentere.

Håber der falder lidt guldkorn af.

Mvh,

Torben B. Sørensen

Udstyr: Nikon D200

Nikon 18-200 VR.( ED - DX )


De senest indberettede arter i Naturbasen: