Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. juni 2009

Parhelophilus.

Jeg har fulgt de forskellige tråde om bestemmelsen af Parhelophilus´erne med interesse, blandet andet fordi, jeg selv har sat nogle i galleriet som P. frutetorum, krat-sumpsvirreflue.

Jeg har fanget adskillige og puttet dem enkeltvis i en lille klar plastik-bøtte, som man godt kan fotografere dem i og mikroskopere dem i - for derefter at slippe dem løs.

De hanner, jeg har haft fat på har på den basale halvdel af baglårene det i Torp beskrevne tornformede fremspring med børster, og hunnernes basale halvdel af for-og mellemlår sorte.

Der er også den beskrevne sorte række af hår bag øjenmarginen. Hårene på den bageste halvdel af 3. og 4. bagkropsled beskriver Torp skal være lange, oprette og lyse. Det jeg ser er anderledes, - hårene er gule på de gule partier, og sorte på de sorte partier, men alle lange og oprette.

og så er der både gule og sorte hår på panden.( det taler Torp ikke om).

Jeg har taget billeder af en Parhelophilus, men ikke fået fat på en, som jeg mistænker er P. versicolor, Gærde-sumpsvirreflue, og det, jeg lægger vægt på er, at på den bageste del af 3. og 4. bagkropsled er behåringen kort,tiltrykt og sort, og jeg kan ikke se sorte hår bag øjenmarginen. Her kan jeg ikke bedømme klart, hvad farve hårene har i panden, jeg ser ikke med sikkerhed sorte.

Men det er relativt nemt at fange fluerne og se dem efter på undersiden.

Mvh Ruth Ahlburg


Foto: P. frutetorum han

De senest indberettede arter i Naturbasen: