Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. juni 2009

Lille præstekrave på byggepladsen

Martin var henne med storskrald i dag, og kom hjem fra genbrugspladsen i bedre humør end ventet: Da han havde vendt bilen på en byggegrund ved siden af genbrugsstationen, havde han fået øje på en lille præstekrave, og da han scannede grunden i kikkert, så han - lige i randen af kikkertens nærgrænse - en rede med to æg. Tæt på hjulene, men dog ikke farligt tæt.

Vi blev enige om, at det var bedst at afmærke stedet, så byggemaskinerne ikke kom til at køre æggene over på mandag. Martin fandt bambuspinde og farvet snor, og jeg kørte i forvejen derhen med kameraet.

Jeg så godt efter hvor jeg trådte, men kunne ikke finde æggene. Efter kort tid fik jeg dog øje på en fugl. Den løb, strakte hals, løb, strakte hals, kaldte, og fik selskab af sin mage:



Foto: Mette Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: