Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. juni 2009

En gætte-Tormentil?

På en gåtur i dag på Sterup Vestermark så jeg nogle planter, som jeg tog belæg af, i skel mellem to dyrkede marker. Vel hjemme igen bestemte jeg den ene til at være Tormentil ud fra bladenes form, blomsternes fire kronblade, som sidder med mellemrum, og hele plantens vækstmåde og størrelse (ca.30 cm høj). Stor var min forvirring, da jeg senere skulle bestemme en anden plante, som minder utrolig meget om den. Samme vækstmåde, men cirka halv højde (15 cm høj), spæde takkede blade, gule 4-tallige blomster, som var dobbelt så store som på Tormentilen, hvis kronblade mødes uden mellemrum. Hvad kan det være for en plante? Den er ikke afbildet i min Flora i farver!

Jeg fik desværre ikke taget billeder, men det kan skaffes, hvis det skulle blive nødvendigt.

Venlig hilsen

Lene

De senest indberettede arter i Naturbasen: