Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. maj 2006

Vadefugl i regnvejr på landet!!! Hvilken

Man skal se meget, før øjnene falder ud ;-)

For et øjeblik siden stod der en vadefugl på taget af laden ud for mit vindue. Jeg gjorde store øjne, for der plejer kun at være solsorte, ringduer, gråspurve, rødstjert og en enkelt gang en rugende gravand på det tag.

Men der stod en langbenet, langnæbbet (helt lige næb, langt i forhold til hovedets størrelse) vadefugl og skuede ud over området.

Størrelse som en vibe nærmest, men helt anderledes i farverne.

Lys bug med beige/brunlige pletter.

Der var nogle lodrette mørk/hvide striber imellem dens fjer helt bagtil (synede som en cm høje) mellem vingefjerene.

Da jeg så den mod den hvidgrå himmel, bliver benfarven ikke helt klar, men den virker farvet henimod det lyserøde.

Den stod og rokkede på en lidt sær måde, som om den havde hikke :-)

Den stod der under et minut, og da den lettede fløj den først ligeud, og så vendte den 180 grader og fløj væk i modsat retning meget lavt over vejen.

Det synede hvidt fra dens undervinger, da den fløj.

Er det det sjaskende regnvejr, der har tiltrukket den, eller hvad laver den på det tag?

Jeg har forsøgt at finde den i Fugle i Felten, men er ikke sikker.

Kan en af jer afgøre, hvad det var for en?

Venlig hilsen Anni

De senest indberettede arter i Naturbasen: