Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. juni 2009

Gråand har lagt æg i vores have, hvordan hjælper vi?

Rødekro, d. 21. juni 2009

Hej

Vi har prøvet på at finde information om hvordan vi bedst kan hjælpe en gråand, som siden den 3. juni er kommet i vores parcelhushave, sammen med sin mage, det eneste vand vi har i haven er det vand der er i bassinet til en vandsten. Hun har lagt 8 æg i et af vore blomsterbede ved terrassen, højbed. Som redemateriale bruger hun toppen fra forårsblomster, hun ruger nu i dagtimerne, men er væk om natten, er dette rigtigt? Som mad giver vi hende solsikkekerner, havregryn, franskbrød og vand.

Vi fodrer fugle hele året, og har dermed også både skovskade og husskade, som vi mener kan være farlige for hendes æg.

De sidste 2 dage er hun blevet fulgt hertil af 2 andrikker, som så har opholdt sig her i godt en times tid, hvor de i dag spiste solsikkekerner, som jeg havde placeret der hvor jeg i går gav dem franskbrød, jeg har også stillet en vandskål frem som de drak af. Mit spørgsmål/anmodning er at få kendskab til hvordan vi bedst kan hjælpe anden, madmæssigt og sikkerhedsmæssigt.

Med venlig hilsen

Ketty Jørgensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: