Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. juni 2009

Endelig svar på "sten fallos" Fra Asnæs

Så lykkedes det endelig at få hæftet en

genem diskuteret ende på "sagen" fra Asnæs

følgene svar har jeg også lagt i den oprindelige tråd!. ;-)

Så oprandt dagen!!

Har idag været på geologisk museum til møde med Richard Bromly,faktisk både

hr og fru Bromly,utrolig søde og rare mennesker,med benene solidt plantet

i den geologiske undergrund.

Er nok de ypperligeste eksperter inden for

sporefossiler!/geologi

så der var lagt an til en løsning - langt om længe! - Hverken Bromly eller fruen havde set noget tilsvarende ( slibesporene)

og den antagelige menneske hjulpede udformning,

så langt så godt,jeg fremlagde mine teorier bla med formgivning med vådt skind og sand,og vi blev enige om at det var muligt! der var flere ting ved udformningen der undrede Bromly bla de tydelige thalasinoides grave gange bagerst nederst (virker også påvirket/slebet-) kontra den rundede overside,

Alt i alt var begge Bromlyerene enige i muligeheden for menneskelig indblanden udfra mine teorier - Bla også muligheden

for påvirkning af kalk og skaller !

Den eneste Naturlige forklaring på fænomenet Richard Bromly ku komme i tanke om var et fænomen han i 1988

skrev en afhandling om ,

"Diagenitic microlaminering i kridt"

som i sin enkelthed går ud på laminerede lagdeling af kridet som viser sig når blokke af kridt genemskæres og vædske hældes på,vædsken

viser sig som tværgående spor som med lidt god vilje ku minde lidt om sporene på stenen,- den eneste hage ved den teori er det faktum at der aldrig er fundet flindte kerner med de spor på!

så Bromly så frem til jeg fandt en til så teorien ku bevises sikkert!

Nok lettere sagt end gjort.

så svaret på gåden om flintefallossen har to mulige løsninger: en karekteristisk thalasinoides gang med tydelige spor efter microlaminering og en tilfældig erotisk form - og som hvis teorien holder vand, vil være en geologisk sentation, eller?

en thalasinoides gang ,med en inspirende form der er hjulpet på vej af

en af vores forfædre,og er forvitret af tid vand og kalk skaller,som på sit feldt også vil være temmelig unik.

til andet er bevist er det vist kun vor gloværdige forfædre eller moder natur selv der kan gi os svaret!

Desværre er de begge to tavse som graven!

så det blir de to teorier der kommer på som markat på stenen!

nærmere kommer vi nok ikke, men jeg skal love for den glade sten har skabt debat :-)

og jeg er glad for jeg fik afsluttet historien velviddene at jeg har været hjulpet af de ypperligeste experter

Mvh Kjeld.



Foto: Sten fallosen fra asnæs

De senest indberettede arter i Naturbasen: