Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. juni 2009

Indbrud/plyndring af stærekasser - hvem er synderen?

Jeg bor ude på landet nær mange små skovområder, stort set midt på linien mellem Århus og Viborg. Foruden et meget rigt og varieret fugleliv p.g.a. massiv fodring har jeg også 8 stærekasser. I to af mine kasser med unger er indgangshullet hakket/bidt i stykker,så diameteren nu er på ca. 10cm, og reden er plyndret. Kasserne er i rimeligt omfang sikret med en netstørrelse på 5-6cm af hensyn til katte - og for en kasses vedkommende er det hønsenet. Der er - så vidt jeg kan se - hverken, kradsemærker eller mærker iøvrigt fra klør, som måske kunne have indikeret mårangreb. Sidste år gik det ud over 3 af mine kasser. I DOF havde de aldrig hørt om den slags angreb før, hvor indgangshullet er blokket ud til omkring 10 cm. Kan nogen hjælpe med at opklare, hvem synderen kan være? - Og hvordan garderer jeg mig iøvrigt mod fremtidige angreb? En mulig afhjælpning af problemet kunne evt. være at sætte metal rundt om redehullet, ligesom man kan på mejsekasser, men stærene sidder jo i indflyvningshullet, når de fodrer store unger, og det kan de vel ikke, hvis der sidder en glat metalplade, der hvor de skal holde fast?

De senest indberettede arter i Naturbasen: