Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. maj 2006

Lær at bestemme fugle

Ja, undskyld den lidt provokerende overskrift, men nu skal jeg vove mig ud i yderste række. I de 3-4 måneder jeg nu har været med her på listen, har jeg set mange mennesker uploade billeder og bede om hjælp til bestemmelsen. Den slags ting er både sjovt og interessant, men ind i mellem kan jeg godt få en fornemmelse af, at folk sådan nærmest "slår op" i de forskellige vidende mennesker her på hjemmesiden, i stedet for at slå op i deres fuglebøger. Selvfølgelig kan det være svært, hvis man kun har set et glimt af fuglen, men der har også været vældigt flotte billeder, som med al ønskelig tydelighed har vist den pågældende fugls karakterer. Jeg ved godt, at det kan være besværligt og tidskrævende, men man lærer altså EN MASSE, af at sidde og rive sig i håret og blade frem og tilbage i felthåndbogen. Det kræver tålmodighed, men det er der jo så meget der gør. Selvom man ikke altid finder den rigtige fugl, så lærer man sin fuglebog at kende, og man lærer mange af de generelle karaktertræk, som måske næste gang gør, at man i det mindste kan bestemme fuglen til familie eller måske endda slægt, og så skal man pludselig kun bladre måske 5 eller 10 sider igennem og ikke hele bogen. Det kan godt være et slid, men det er et stort skridt på vejen til den dag man selv uden videre kan se hvad det er for en fugl man står foran.

Jeg vil ikke på nogen måde forhindre nogen i at få hjælp eller spørge om råd - det gør jeg også gerne selv, hvis jeg er i tvivl - men prøv først at knække nøden selv. Det er utroligt lærerigt, og det er en fantastisk følelse når det lykkes!

Lars Thomas

De senest indberettede arter i Naturbasen: