Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. juni 2009

Mennesket som skadedyr.

Når vi færdes i det fri, har vi formodentlig en forestilling om, at vi er omgivet af "natur". Kulturlandskab er måske mere korrekt, men i hvert fald har man nok en forventning om, at naturen går sin gang. Derfor er det vel også med et vist mismod, man ser tilfælde, hvor menneskelig aktivitet griber ødelæggende ind i naturen. Også selv om det er i småtingsafdelingen!

I dag gik jeg tur i et område med rørskov. Her har lodsejeren for nylig (og jeg går ud fra ganske lovligt) slået en del af området af med en grønthøster. Jeg gik en runde på det afhøstede areal og fik på et tidspunkt øje på en fuglerede i kanten af den tilbageværende rørskov.

De tagrør, som reden var fæstnet til, var kæntret, så reden stod på højkant. Et enkelt æg lå endnu i reden, helt ude på kanten.

Jeg formoder en rørsangerrede.

Og selv om naturen er ødsel og der normalt må kalkuleres med et stort spild, så bliver man alligevel lidt traurig ved tanken om, at der så altså var et par, der fik ødelagt deres forplantningsprojekt for i år. :-(

For slet ikke at tale om, hvad der er ødelagt på hele det skamferede areal.

Nå, det er jo heldigvis en lille oplevelse fra småtingsafdelingen! :-S


Foto: Kristian Borum

De senest indberettede arter i Naturbasen: