Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. juni 2009

Hvor er havesvirrefluerne?

Det har længe undret mig, at jeg indtil nu i år kun har set meget få af de tre arter af havesvirrefluer. Almindelig og Stor havesvirreflue har jeg slet ikke set med sikkerhed. Af Lille havesvirreflue har jeg kun set én i maj og så 4-5 i løbet af den seneste uge.

Meget tyder på, at det ikke kun er i Nordjylland, havesvirrefluerne har været yderst fåtallige i år. På Fugle og Natur er der fra i år kun 4 billeder af havesvirrefluer: ét af Stor og 3 af Lille havesvirreflue. Fra samme periode sidste år er der 29 billeder af de tre arter. I det hele taget var havesvirrefluerne talrige i april-juni 2008, og især i juni kunne de mange steder opleves i enorme mængder.

Er der nogen, der har en forklaring på, at de indtil nu har været så fåtallige i år.

Mvh

Emil

De senest indberettede arter i Naturbasen: