Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. maj 2006

Vedr. ænder og højhuse

I går så jeg noget, som ved første øjekast lignede en skarv, siddende på en 4 etagers ejendom. Jeg ved at et strandskade par har rede på en lignende bygning i nærheden, men aldrig før har jeg set en anden vadefugl siddende på et tag. En kraftig byge fik fuglen til at lette, og jeg så, at der i virkeligheden var tale om en gråand ( han ).

Er det normalt at en and vil slå sig ned på et tag for at hvile ud? Jeg har hidtil kun set ænder lande på land og vand.

Østerådalen ligger ca. 400 m. væk, men alligevel er der et andepar som hvert år slår sig ned på græsset mellem lejlighederne på den anden side af gaden. De er her også i år. Om det er det samme par kan jeg ikke være sikker på, men sikkert er det, at der altid er et andepar i området.

I går så jeg 5 gråænder ( hanner ), som ligeledes var på udflugt til stedet.. Det var som om at de var ved at inspicere området for madkilder. Til deres store skuffelse var der ikke en som åbnede vinduet og kastede brød til dem, så de måtte slukørede vende tilbage til Østerådalen.

Nu er mit spørgsmål så.. Hvordan er ænderne kommet på den idé, at lejlighedskomplekset var en nem kilde til mad? For mig så det ud som om nogle have spredt rygtet om mulighederne for at finde føde. Men kan det passe?

Hunnerne må de jo have efterladt på reder i Østerådalen.

venlig hilsen

Karoline

De senest indberettede arter i Naturbasen: