Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. juli 2009

Angrebet af høg(?)!

Jeg var ude og jogge her til morgen med min ipod. IPod''en løb desvaerre tør for batteri, hvorved jeg bare lod hovedtelefonerne haenge og dingle (pointen herfor kommer herunder) ...

Efter at have løbet mellem to skovafsnit, paa et aabent markareal, bliver jeg pludselig forskraekket da en stor rovfugl passerer mig 30-40 cm over hovedet. Jeg er ikke fugleekspert, men jeg tror at det er en art høg - den havde vel et vingefang paa 50-60cm. Apropos, utroligt hvor meget "lyd" luftmodstanden afgiver, naar en fugl passerer saa taet paa! Jeg taenkte, at det var da underligt, at den ikke havde set mig siden den floej saa taet ... Pludselig passerede den mig igen lige over hovedet, og jeg indsaa, at noget var galt. Jeg fulgte den i luften, og saa hvordan den dykkede ned mod mig igen - klar til angreb. Jeg tog herefter min troeje af, og forsoegte at forsvare mig med den, ved at slaa med troejen mod fuglen, naar den passerede mig i luften .. Anyway, dette varede en 4-5 angrebsforsoeg, hvorefter jeg flygtede ind i et villakvarter.

Men, hvorfor pokker angriber den? Er det normalt? Goer en høg saadan noget, eller er andre rovfugle kendte for det??

Jeg har selv to teorier: 1) at den har unger og forsvarer dem (hoerte hoeje skrig fra - det jeg tror er - flere høge(?), da jeg løb i skoven), eller (2) at mine løsthaengende hovedtelefoner har afgivet en klikkende lyd (som to hasselnoedder som klikkes mod hinanden), saaledes at den har troet at der var føde? Mus?

Er der nogen, som har nogen ideer/erfaringer? Ved ikke rigtigt om jeg tør løber der igen, for det var godt nok en ubehagelig oplevelse -- søreme stor og h*lvedes hurtig naar den passerer over hovedet!

Mange hilsner,

Jspr

De senest indberettede arter i Naturbasen: