Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. juli 2009

Seksuel dikromatisme & parring blandt våbenfluer

Jeg har masser af små metalglinsende farvestrålede fluer i min have. Nogle er blå, andre bronzefarvede. Indtil idag har jeg troet, det var to forskellige arter, men i eftermiddags så jeg så et par i parring - af hver sin farve.

Nu blev fluerne lige pludselig mere interessante i mine øjne, og jeg måtte finde ud af, hvad de var. Det er våbenfluer - formodentlig Chloromyia formosa. Jeg er dog forvirret, for jeg gik ud fra herren var øverst, men de billeder jeg har kunnet finde af kønsbestemte individer har alle vist bronzefarvede hanner, og som jeg erindrer det, var den blå øverst. Ligeledes opdagede jeg, da jeg bagefter kiggede lidt nærmere efter, langt flere bronzefarvede end blå individer, og der kan da vel næppe være klar overvægt af hunner, eller?

Mit spørgsmål er derfor; tager jeg fejl i min formodning om gymnastikken i en flueparring, er farvevariationen ikke et udtryk for seksuel dikromatisme, eller husker jeg ganske enkelt forkert mht., hvem der var øverst?

De senest indberettede arter i Naturbasen: