Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. maj 2006

Råd om makrofunktionen m.v. søges

Gode råd og vejledning søges om følgende porblemer ved naturfotografering. Det er mest planter, svampe o.l. jeg fotograferer, men også insekter m.v., når lejligheden byder sig.

Makrofunktionen virker ikke, eller er upålidelig, når det er mørkt eller skummelt. - Hvordan kan den sitiation håndteres?

Makrofunktionen virker ofte ikke, eller dårligt, når man vil fotografere små ting der rager op eller ud. Når de er tæt ved et underlæg eller en væg går det bedre. - Jeg har typisk problemet, når jeg vil tage nærbillede af mindre blomster.

Når sollyset er stærkt, bliver farverne fortegnet på billederne. Ofte bliver lyse områder med hvidt, gult eller lyseblåt forholdsmæssigt alt for lyse.

Når man fotograferer i helt eller delvis modlys (i sollys) bliver billerne undereksponerede, d.v.s. for mørke. Der er jo nogle gange, hvor man ikke bare kan vælge en anden vinkel.

Mit apparat er "i mellemklassen" (HP-photosmart) - og jeg skal snart ud og have mig et, der kan noget mere!

M.v.h.

Poul Evald

De senest indberettede arter i Naturbasen: