Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. juli 2009

Kan skovdistrikterne ikke lide insekter?

Ja, det er måske et mærkeligt spørgsmål. Men noget tyder på, at man i flere skovområder omkring Horsens ikke bryder sig om høj vegetation, som kan tiltrække insekter. Jeg har to aktuelle eksempler.

1) Umiddelbart nord for Rødesø i det område, som populært kaldes Addit Hede, ligger et pragtfuldt, udyrket lille areal med græs og et væld af diverse vilde blomster. Der er masser af sommerfugle på stedet som fx flere slags blåfugle, randøjer, dukatsommerfugl og sjældenheder som lille køllesværmer. Guldsmede er her også, bl.a. sort og blodrød hedelibel.

Jeg har besøgt området et par gange i sommeren for at fotografere, men fik noget af et chok da jeg besøgte stedet den 4. juli. Det meste af arealet var simpelthen blevet slået, så det lignede en nyslået græsplane - se foto. Et lille hjørne er blevet skånet og her er der stadig et myldrende insektliv. Som altså kunne have været på et meget større areal :-(

Hvad er årsagen til denne, ja vandalisme vil jeg kalde det fra skovdistriktets side? Jeg ved jo så lidt om skovdrift og praktisk naturpleje, men undrer mig meget over tidspunktet for høsten. Jeg har af en lokal skovfoged fået fortalt, at tilsvarende - men større arealer - ved Brudesø bliver slået for at holde arealet åbent - men det går man om vinteren for at skåne områdets dyreliv....

2) Flere skove omkring Horsens, bl.a. Bjerre Skov og Boller Nederskov. Statskovdistriktet slår her græs og alt andet langs skovvejene i et bælte på en hel til halvanden meter væk fra vejkanten. Det er en praksis, som er gennemført de sidste to-tre år, og det har betydet at man nu går forgæves efter fx kejserkåbe på tidligere gode lokaliteter. Sidste år mistede en mindre bestand af Skov-hullæbe også toppen under massakren i Bjerre skov.

Jeg fatter simpelthen ikke, at det er nødvendigt at gå så voldsomt til værks mod de vilde planter langs skovvejene - og slet ikke på denne årstid.

Det er jo garanteret lovligt nok, siden de gør det (?) Men har det betydning for insekterne? Der må gå mange æg og larver til under sådan en fremfærd?

Som naturinteresseret er det under alle omstændigheder trist, at man fra skovdistrikternes side tilsyneladende ikke vist stort hensyn overfor vilde planter og dyr på sine arealer :-( Hvorfor vil man hellere have nyslåede græsplæner end arealer med vilde blomster, hvor det summer af liv?


Foto: Kim Biledgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: