Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. juli 2009

Orkidéer på Gotland 11-18/6 2009 (24 arter og en bunke fotos)

Hej.

Min kæreste og jeg holdt ligesom sidste år ferie med Ældre på Højskole i Udlandet. Kurset hed Gotland & Fårö - Vandrekursus 10.-18. juni 2009.

Foremålet med turen for mig var at finde så mange orkidéer, som muligt. Når man er på sådan et vandrekursus, er det ret stressende, at både finde, fotografere, nyde orkidéerne og samtidigt hele tiden skulle sørge for at holde trit med vandregruppen. Men det lykkedes da ganske glimrende alligevel.

En enkelt dag valgte vi dog at opleve Bräntings Haid (og Bluttmo-Gildarshagen) i stedet for at tage til kulturbyen Visby. Så der fik vi en række oplevelser, som vi ellers ikke ville have haft af natur.

Alle ture foregik i det nordøstlige Gotland og på Fårö.

Første aktive dag 11/6 foregik dels på selve Folkhögskola Fårösund, der er tidligere marinemilitært område (Der er stadigvæk en marinehavn), og på Furilden.

Fårösund Folkhögskola gav flg. orkidéer denne dag: Sværd-Skovlilje, Tyndakset Gøgeurt, Ridder-Gøgeurt, Ægbladet Fliglæbe, Rederod, Langsporet Gøgelilje og Rød Hullæbe.

Furilden gav flg. orkidéer: Tyndakset Gøgeurt, Sværd-Skovlilje, Rederod, Kødfarvet Gøgeurt og Langsporet Gøgelilje.

Foto #1: Tyndakset Gøgeurt, Furilden.


Foto: Allan Haagensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: