Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. juli 2009

Nogle iagttagelser af Epipactis helleborine i Hjørring Kommunes Klitplantage d. 5. og 11. august 2007

Efter at have besøgt plantagen den 5. august, undrede det mig at der var planter som var mere eller mindre afblomstret, samt nogle som endnu kun var i knop men næsten ingen i mellemstadiet. Min mistanke var, at der måske er tale om to underarter på lokaliteten (Skov-Hullæbe ssp. helleborine og Hollandsk Hullæbe ssp. neerlandica), officielt er der kun en taxa, nemlig ssp. neerlandica. Iagttagelserne her viser, at der er en sammenhæng mellem forskelle i udseende og blomstringsperioden for E. helleborine i plantagen.

Den 5. august var den ene type af planterne som blomstrede, i aftagende blomstring. Ca. halvdelen til en tredjedel af blomsterne i klaserne, var på daværende tidspunkt afblomstret fig. 1 og 2 (enkelte var dog helt afblomstret eller i fuld blomst fig. 3). Kun hos enkelte planter var der i toppen af klasen endnu et par blomster i knop. Ved alle disse observationer (ca. 30-50 planter inkl. kloner fig. 2) er blomsterstandens støtteblade nedadrettede, og det nederste længere end dobbelt så lang som blomsterne. Hos den anden velafgrænsede type, alle med mere eller mindre vandretudstående støtteblade som er kortere end dobbelt så lange som blomsterne, havde blomsterne hos stort set alle de planter jeg fandt, endnu kun store knopper fig. 4, men en enkelt plante var dog i fuld blomst fig. 5.

Ved besøget den 11. august stod alle (uden undtagelser) de tidligt blomstrende planter nu med helt afblomstrede klaser fig. 6. Hos de afblomstrede planter jeg fandt, havde de alle nedadrettede støtteblade. Hos den anden type (med mere eller mindre vandret udstående støtteblade) var størstedelen af planternes klaser nu kun i halvt blomstring, og den øvre del af blomsterstanden var i knop fig. 7 og 8. Enkelte af planternes blomsterstande var endnu i knop, til en enkelt plante der var i fuld blomst (i alt ca. 40 planter).

De to typer stod spredte og blandede i hele den østlige del af plantagen. Begge de to typer stod fra skygge til lysåbent langs skovveje. Lysintensiteten havde tilsyneladende kun lidt indflydelse på blomstringens forløb, dog skal det siges, at de første planter jeg så, stod meget lysåbent og var helt afblomstret.

Til sammenligning skal her nævnes ssp. neerlandica (var. neerlandica og var. renvii) fra klitlavningerne ved Skagen Klitplantage. De havde et blomstringstidspunkt der mindede om den tidlig blomstrende ”ssp. helleborine” i Hjørring Kommunes Klitplantage, og var altså afblomstret, når ssp. neerlandica blomstrede klitplantagen. Forskellen i blomstringstiden for underarten neerlandica på de 2 lokaliteter, tilskriver jeg den meget mere soleksponerede biotop (området fra og med grønsværklit til den hvide klit, gerne i lave bestande af Gråris).

Min konklusion er, at der i Hjørring Kommunes Klitplantage findes to underarter hhv. Skov-Hullæbe (Epipactis helleborine ssp. helleborine var. helleborine) og Hollandsk Hullæbe (Epipactis helleborine ssp. neerlandica var. neerlandica).

Til bestemmelse ”Dansk flora”, citat fra bogen (H. Æ. Pedersen).

–ssp. helleborine, midt i klasen er blomsternes støtteblade nedadrettede, og det nederste støtteblad i klasen er mere end dobbelt så langt som blomsten.

-ssp. neerlandica, midt i klasen er blomsternes støtteblade udstående eller oprette, og det nederste støtteblad i klasen er sædvanligvis mindre end dobbelt så langt som blomsten.

Jimmy Lassen



Foto: Jimmy Lassen

De senest indberettede arter i Naturbasen: