Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. juli 2009

Volucella zonaria observation

Som ny bruger af dette forum fik jeg forleden etableret en tråd om en gigantisk, kraftigt brummende flue i en forkert kategori.

Jeg formodede umiddelbart, at der var tale om en Vespa grabo - lige ind til den satte sig kortvarigt til hvile. Til min store overraskelse viste det sig, at der var tale om en utroligt stor flue, som ellers så ud som den store gedehams.

Andre medlemmer kommenterede på min observation - flere med links og henvisninger. Af disse var der dog ingen, som beskrev den flue, vi observerede i Dybbøl ved Sønderborg i mandags.

Jeg gennemsøgte alle mig tilgængelige billedarkiver med danske insekter - uden at finde noget billede af arten.

Nu har jeg imidlertid fundet et billede af dyret i et engelsk arkiv.

Det drejede sig om Volucella zonaria.

Som jeg skrev i den tidligere tråd, var fluen utroligt hurtig og kun på en kort visit i min have inden den højlydt brummende ( virker lidt frygtindgydende ) fløj bort. Jeg fik derfor desværre ikke noget billede.

Er denne art nogensinde tidligere observeret i Danmark ?

De senest indberettede arter i Naturbasen: