Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. august 2009

Rørhøg-hun eller JUV??

Vores faste rørhøg-par ved Solkær Enge har tilsyneladende bestemt sig for at flytte adresse i år -vi har dog endnu ikke kunnet opspore dem og ved endnu ikke om de har haft ynglesucces. Idag så jeg så en mørk rørhøg langt inde over Sønderskoven. Jeg tog mit kamera frem og knipsede et par doku-fotos -afstanden var alt for lang til andet og min kikkert var pakket sammen i tasken. Nu er spørgsmålet: Er dette en AD hun eller en JUV? Og kan det bestemmes 100% ud fra disse skud? Jeg vil mene at det er en JUV pga. den jævne, takkede vingebagkant og fine hale. Desuden var fuglen gennemgående mørkbrun og havde ingen anslag af lys forvinge. Hunnerne varierer en del mht. det sidste; men sys generelt at de på denne tid af året er hakket og sjusket i fjerdragten.

Hva sir'' I? AD Hun eller JUV?


Foto: Jan B. Fyhn

De senest indberettede arter i Naturbasen: