Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. august 2009

Hjælp til bestemmelse af rovfugl - måske lærkefalk

Hjælp

Har netop set en lille falk ved amtsgården i Odense.

Lokaliteten er et lille fugtigt engområde, med lidt skovstykker omkring. Der er rigtig mange insekter, guldsmede og sommerfugle i området og kun yderst moderat trafik af gående mennesker.

Fuglen fangede først min opmærksom hed med sin stemme. ca. 6 kald nogenlunde samme lydstyrke gentaget mange gange under flugten. Da jeg hørte den troede jeg først der var tale om en vadefugl. Det kunne måske minde om en light udgave af Stranskadens kald med en association til et advarselskal for en solsort dog uden særlige variationer i det enkelte kalds længde og tone. Jeg er ikke så bevandret i fuglestemmerne at jeg kan komme med mere præcise sammenligninger, men hvis nogle har et link til rovfuglestemmer kan jeg helt sikkert genkende den.

Den virkede meget falkeagtig men for mig at se meget lille - umiddelbart mindre end tårnfalk (nærmest mursejleragtig), men afstanden kan snyde. Måske en ung lærkefalk. Jeg har ikke lige min fuglebog ved hånden, men nogengange svarer forummet her hurtigere end man kan slå fuglen op.

Den musede ikke som tårnfalk men brugte en serie hurtige vingeslag herefter svæveflugt så ud som om den jagede insekter.

Jeg havde desværre ingen kikkert ved hånden, men den virkede påfaldene lys på undersiden, med sorte/mørke vingespidser samt umiddelbart et forholdsvis bredt mørk halebånd.

Min tanke falder umiddelbart på lærkefalk, men har aldrig tidligere set denne in natura.

Men som sagt stemme, den påfaldende lyse underside og den kljene størrelse får mig i tvivl om arten.

Der var absolut intet tårnfalket over den i den jizz.

Er der andre muligheder end lærkefalk.

Håber min beskrivelse er tilstrækkelig til bestemmelse. Jeg har ikke set den før i området.

mvh

Bent

De senest indberettede arter i Naturbasen: